Rady
Sprievodca bezpečnosťou

Funkcie pneumatiky | Súvisiace riziká |
|
---|---|---|
Nosenie záťaže |
Definované vlastnosťami vozidla: záťaž na nápravu |
Poddimenzovaná zaťažená pneumatika sa prehreje. Toto môže mať za následok rýchle opotrebenie pneumatiky pri jazde, pričom môže dôjsť k náhlemu defektu. Stopa na vozovke nebude optimálna, čo zhorší správanie a priľnavosť: vedenie, pohyblivosť a brzdenie. Kompromisom môže byť protektorovanie. Životnosť sa skráti. |
Znášanie rýchlosti |
Definované vlastnosťami vozidla: maximálna rýchlosť vozidla |
Poddimenzovaná pneumatika sa prehreje. Toto môže mať za následok rýchle opotrebenie pneumatiky pri jazde, pričom môže dôjsť k náhlemu defektu. Kompromisom môže byť protektorovanie. Životnosť sa skráti. |
Jazda na rôznych povrchoch | Podľa profesie a používania |
Pneumatika neprispôsobená umiestneniu alebo používaniu sa môže: - prehriať: prípad pneumatiky na rôzne použitie, ktorá sa používa na dlhé diaľničné trasy. - opotrebovať: prípad behúňa s dezénom pneumatiky na cestné použitie, ktorá by sa ale používala na neupravenom povrchu. V tomto prípade musí pneumatiku, na ktorej sa zistia výrazné poškodenia, prezrieť odborník, ktorý stanoví, či sa môže ešte ďalej používať, opraviť alebo stiahnuť z jazdenia. Upozorňujeme, že odhalenie kovových kostier môže mať za následok ich oxidáciu: pneumatika s takýmto poškodením porušuje pravidlá cestnej premávky. Takéto poškodenie môže mať za následok rýchle opotrebenie pneumatiky za jazdy, dokonca až náhly defekt. Kompromisom môže byť protektorovanie. Životnosť sa skráti. |
Vedenie vozidla | Podľa profesie a používania | Na vodiacej náprave pneumatika neprispôsobená umiestneniu alebo používaniu môže mať, v závislosti od stavu povrchu cesty a rýchlosti, menej presné vedenie. To môže ovplyvniť ovládanie vozidla. |
Vedenie vozidla |
Informovanie vodiča o stave povrchu |
Pneumatiky vodiacej náprave prichádzajú ako prvé do styku s prichádzajúcim cestným povrchom. Pneumatiky určené na túto nápravu musia postupne odovzdávať informácie o zmene stavu jazdného povrchu: ako napríklad dočasné zhoršenie priľnavosti. Pneumatika, ktorá nie je určená na tieto účely, môže byť menej progresívna alebo môže zdržať niektoré informácie o zmene jazdného povrchu. |
Zabezpečenie pohodlia jazdy |
Špecifická vlastnosť pneumatík na vodiacu nápravu: prispôsobený dezén a jednotnosť |
Vodiaca náprava je obzvlášť citlivá na jednotnosť pneumatík: prepojenie s volantom, umiestnenie blízko vodiča, atď. Pneumatiky určené na túto nápravu sú špeciálne vyvinuté tak, aby spĺňali toto kritérium a majú taktiež dezén prispôsobený na optimalizáciu tejto funkcie. Pneumatika, ktorá nie je určená na vodiacu nápravu, nebude plniť túto funkciu rovnako dobre a môže mať za následok zvýšenie vyrovnávacej hmotnosti súpravy. |
Prevod momentu |
Brzdenie: závisí od brzdových systémov vozidla. Pri núdzovom brzdení je vodiaca náprava veľmi namáhaná. Brzdenie systémom spomaľovania zabezpečuje hnacia náprava |
Pri núdzovom brzdení sa prenáša veľká záťaž na vodiacu nápravu: pneumatiky na tejto náprave hrajú teda hlavnú rolu v brzdnej vzdialenosti vozidla. Pneumatika, ktorá nie je určená na vodiacu nápravu, môže mať horšie brzdné vlastnosti práve v tomto umiestnení. Pri brzdení pomocou spomaľovania sa veľmi namáhajú pneumatiky hnacej nápravy, a to najmä v dezéne a kostre: nevhodná pneumatika môže horšie prenášať brzdný moment a zároveň sa skráti jej životnosť. |
Prevod momentu |
Motor: závisí od výkonu a momentu vozidla |
Zrýchlenie vozidla sa prenáša na jazdný povrch len cez pneumatiky hnacej nápravy: nevhodná pneumatika môže horšie prenášať hnací moment a zároveň sa skráti jej životnosť. |
Trvácnosť pre zníženie nákladov |
vzhľadom na kilometrrovú výkonnosť | Pneumatiky musia byť prispôsobené náprave a použitiu vozidla: dezén neprispôsobený náprave alebo rad neprispôsobený použitiu nebudú mať kilometrovú výkonnosť zodpovedajúcu potenciálu pneumatiky. |
Trvácnosť pre zníženie nákladov |
vzhľadom na spotrebu paliva |
Pneumatiky nákladného auta majú veľký vplyv na spotrebu paliva. Výber radu a dezénu bude mať vplyv na spotrebu. Pre určité použitia sa dá optimalizovať spotrebu vďaka pneumatikám s nízkym valivým odporom. Valivý odpor pneumatík sa postupne s ich opotrebením znižuje: výmena pneumatík pred ich úplným opotrebením* má za následok slabší potenciál úspory paliva. |
*Úroveň úplného opotrebenia pneumatiky závisí od miestnej legislatívy. Bez zohľadnenia legislatívy a zimnej sezóny nikdy nejazdite s pneumatikami, ktorých výška dezénu je menšia než 1 mm po prerezaní dezénu.
Riziká súvisiace s vodiacou nápravou, ktoré môžu vyústiť do slabšej priľnavosti, vedenia alebo rýchlemu opotrebeniu pneumatiky počas jazdy, môžu mať za následok náhly defekt až stratu kontroly nad vozidlom.