Sprievodca pneumatikami

VÝVOJ ZNAČENIA PNEUMATÍK NA NÁKLADNÉ AUTÁ OD JÚNA 2012
Pneumatiky MICHELIN sa, súbežne s ich obnovou, značia novým spôsobom, ktorý zjednodušuje čítanie informácií o výrobku.
Toto nové značenie je rozdelené na tri zóny:
- Značka MICHELIN: záruka pravosti výrobku.
- Rad pneumatiky: identifikácia vášho používania.
- Rozmery a umiestnenie pneumatiky: umiestnenie pneumatiky na vozidle.
Toto značenie zjednodušuje rozlíšenie výrobku a pochopenie jeho opotrebenia. Označenie jej umiestnenia na náprave uľahčuje manipuláciu v dielňach.
Protektorované pneumatiky sa tiež značia týmto novým spôsobom zároveň s ich obnovou.
Názvy pneumatík Michelin
V súčasnosti pneumatiky MICHELIN dostávajú názvy podľa nasledujúceho princípu:
Tieto názvy sa menia tak, aby bolo možné identifikovať prostredie, v ktorom sa pneumatika používa: tieto názvy sa budú zobrazovať postupne s obnovovaním výrobkov ako aj v prípade výmeny pneumatiky MICHELIN XTE 2 za pneumatiku MICHELIN X® MULTI™ T:
V niektorých prípadoch názvy niektorých výrobkov zahŕňajú aj možnosť, ktorá predstavuje dodatočnú výhodu výrobku a splní tak špecifické požiadavky dopravcu. Napríklad:
* tento výrobok neexistuje. Informácia je uvedená len ako príklad.
MOŽNOSTI
ENERGY™: úspora paliva
GRIP: priľnavosť počas všetkých období
WINTER: zimné podmienky
ICEGRIP: priľnavosť na ľade
HD: zosilnená kostra
HL: veľká záťaž
Tento zoznam sa môže meniť.
Prebehnite body
- Umiestnenie kontrolky opotrebenia
- Piktogram zobrazujúci produktový rad
- LOGO produktového radu
- DOT zodpovedajúcu kódu závodu a dátumu výroby pneumatiky (týždeň + rok)
- Regroovable: Prerezateľná pneumatika
-
Označenie rozmeru:
Prierez pneumatiky v mm
Séria: Pomer výšky na prierez x 100
R: Radiálna štruktúra
Vnútorný priemer
-
Index kapacity záťaže a rýchlostný kód
Umiestnenie zvláštneho bodu podľa rozmeru - Verzia uvádzajúca umiestnenie pneumatiky
- Tubeless: osadenie bez vzduchovej komory
- Písmeno označujúce umiestnenie pneumatiky
- Logo značky MICHELIN
- Homologizačný kód pre Európu
- Označenie M + S, kategória používania
Kódy rýchlostí
KÓDY RÝCHLOSTÍ | Rýchlosť v km/h |
---|---|
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
KÓDY RÝCHLOSTÍ | Rýchlosť v km/h |
---|---|
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
KÓDY RÝCHLOSTÍ | Rýchlosť v km/h |
---|---|
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
Index možného zaťaženia
INDEX | Záťaž v kg |
---|---|
100 | 800 |
101 | 825 |
102 | 850 |
103 | 875 |
104 | 900 |
105 | 925 |
106 | 950 |
107 | 975 |
108 | 1000 |
109 | 1030 |
110 | 1060 |
111 | 1090 |
112 | 1120 |
113 | 1150 |
114 | 1180 |
115 | 1215 |
116 | 1250 |
117 | 1285 |
118 | 1320 |
119 | 1360 |
INDEX | Záťaž v kg |
---|---|
120 | 1400 |
121 | 1450 |
122 | 1500 |
123 | 1550 |
124 | 1600 |
125 | 1650 |
126 | 1700 |
127 | 1750 |
128 | 1800 |
129 | 1850 |
130 | 1900 |
131 | 1950 |
132 | 2000 |
133 | 2060 |
134 | 2120 |
135 | 2180 |
136 | 2240 |
137 | 2300 |
138 | 2360 |
139 | 2430 |
INDEX | Záťaž v kg |
---|---|
140 | 2500 |
141 | 2575 |
142 | 2650 |
143 | 2725 |
144 | 2800 |
145 | 2900 |
146 | 3000 |
147 | 3075 |
148 | 3150 |
149 | 3250 |
150 | 3350 |
151 | 3350 |
152 | 3550 |
153 | 3650 |
154 | 3750 |
155 | 3875 |
156 | 4000 |
157 | 4125 |
158 | 4250 |
159 | 4375 |
INDEX | Záťaž v kg |
---|---|
160 | 4500 |
161 | 4625 |
162 | 4750 |
163 | 4875 |
164 | 5000 |
165 | 5150 |
166 | 5300 |
167 | 5450 |
168 | 5600 |
169 | 5800 |
170 | 6000 |
171 | 6150 |
172 | 6300 |
173 | 6500 |
174 | 6700 |
175 | 6900 |
176 | 7100 |
177 | 7300 |
178 | 7500 |
179 | 7750 |
Riziko preťaženia
Použitie pneumatiky nad nominálnu záťaž uvedenú na pneumatike môže spôsobiť nezvratné poškodenie dezénu pneumatiky, čo môže neskôr viesť k prudkému vyfúknutiu.
Výber pneumatík pre nákladné vozidlá: dôležitá etapa
Michelin ponúka pre nákladné vozidlá veľký výber pneumatík prispôsobených rôznym typom vozidiel, trás a jázd. V súlade s legislatívou a technickými opatreniami vám Michelin pomáha pri výbere a montáži.
Upozornenia a podmienky používania
Dodržiavajte legislatívu platnú vo vašej krajine a používajte vybavenie predpísané výrobcami vozidiel: rozmery, indexy zaťaženia, kódy rýchlostí, dezén… Ak sa upraví pôvodné vybavenie, overte si legislatívu platnú v danej krajine. V niektorých krajinách musí takéto upravené vozidlo získať úradné povolenie.
Zohľadnite rôzne podmienky používania. Pri výbere správnych pneumatík majte na pamäti vlastné požiadavky (dlhé trasy, zimná jazda, extrémne podmienky…).
Nechajte si skontrolovať zánovnú alebo použitú pneumatiku odborníkom ešte pred jej osadením, aby ste si boli istí jej bezpečnosťou a dodržaním platných nariadení.
Na jednu nápravu odporúčame osadiť podobné použité pneumatiky. Niektoré predpisy stanovujú maximálny rozdiel. V jednotlivých krajinách môže byť povinné alebo vysoko odporúčané namontovať na jednu nápravu pneumatiky s rovnakým dezénom.
Nikdy nepoužívajte pneumatiku, ktorá nemá technické vlastnosti, pre ktoré bola homologovaná. Niektoré nadmerné alebo abnormálne geometrické nastavenia vozidla môžu mať vplyv na výkonnosť pneumatík pre nákladné vozidlá.
Nevhodné používanie alebo nesprávny výber pneumatiky na nákladné vozidlo môže prispieť k predčasnému opotrebeniu niektorých mechanických častí.
Výber správnych pneumatík pre nákladné vozidlo v 3 fázach
Existujú tri hlavné typy náprav na nákladných autách: vodiaca náprava, hnacia náprava a nosná náprava.
Pre bezpečnú jazdu a zvýšenie ziskov dodržiavajte určité kritériá výberu.
Dodržiavajte 3 etapy:
Stanovte správne používanie pneumatík
Vyberte si spomedzi 6 radov pneumatík MICHELIN pre nákladné vozidlá. Každý rad zodpovedá rôznym požiadavkám a použitiam dopravcov.
Stanovte správne rozmery pneumatiky
Maximálna záťaž nápravy stanovuje výrobca vozidla v súlade s platnými nariadeniami. Možnosť namontovať na nápravu pneumatiky, ktoré znesú aj nadmernú záťaž neznamená, že sa môže prekročiť záťaž stanovená výrobcom.
Každému rozmeru pneumatiky pre nákladné autá zodpovedá koleso alebo kolesá (šírka disku): prezrite si "Standart Manuel" v ETRTO a/alebo odporúčania výrobcu.
Nikdy nemontujte pneumatiku na nehomologovaný disk: riziko poškodenia kolesa a/alebo pneumatiky, nesprávna stopa na vozovke, chybné fungovanie kostry ohrozujúce bezpečnosť, správanie, priľnavosť a životnosť pneumatiky pre nákladné vozidlo.
Výber správneho dezénu
Dodržiavajte pravidlá pre výber dezénu pneumatík vhodných na nákladné vozidlá podľa umiestnenia nápravy na vozidle.
Na vodiacu nápravu treba:
- používať výlučne dezény "F" alebo "Z"
- nikdy nepoužívať dezén "T" na vodiacich nápravách *
Na hnaciu nápravu treba použiť dezén "D"
Na nosnú nápravu treba použiť dezén "T"
* Michelin nebude niesť zodpovednosť za dôsledky škôd spôsobených počas jazdy pri porušovaní nariadení.
* Tieto plášte sú vyvinuté špeciálne na používanie na nosnej náprave a nie sú vyvinuté na používanie na vodiacich nápravách motorových vozidiel. Michelin nebude niesť zodpovednosť za dôsledky škôd spôsobených počas jazdy pri používaní nariadení.
Na vodiacu nápravu treba:
Používajte výlučne dezény "F" alebo "Z". Ide o dezény vyvinuté a vyrobené tak, aby spĺňali požiadavky jazdy špecifické pre vodiace nápravy motorových vozidiel: dynamická záťaž, uhly geometrie nápravy, vysoké kilometrové výkonnosti, atď.
Na vodiacu nápravu treba:
Používať výlučne dezény "D" alebo "Z". Dezény "D" sú vyvinuté tak, aby spĺňali požiadavky motorových náprav: prevody hnacích a brzdových krútiacich momentov, zdvojená montáž, najväčšia záťaž na nápravu jazdnej súpravy, atď. Pneumatiky s dezénom "Z" sa môžu použiť na hnaciu nápravu, avšak kompromis výkonov za účelom splnenia požiadaviek tejto nápravy bude optimálny s dezénmi "D". Pri niektorých použitiach budú optimalizované dezény "Z" na použitie na nápravách drive: napríklad mestské použitie.
Na nosnú nápravu treba:
Používať výlučne dezény "T" alebo "Z". Tieto dezény sú vyvinuté tak, aby spĺňali podmienky špecifické pre nosné nápravy: statická a dynamická záťaž, šmyky, vysokú kilometrovú výkonnosť na stredových nápravách, atď. Pneumatiky s dezénom "T" majú indexy záťaže a rýchlosti prispôsobené ťahaným vozidlám (príves alebo náves). Pri montáži pneumatík s dezénom "Z" treba skontrolovať, či sú indexy záťaže a rýchlosti zhodné s požiadavkami nápravy. Pneumatiky s dezénom "T" od MICHELINA v Európe majú označenie "FRT" (Free Rolling Tyre), normalizované ETRTO, preto sa nikdy nesmú používať dezény "T" na vodiacich alebo hnacích nápravách.
Značenie FRT:
Značenie FRT je uvedené v nariadení 54: "Značenie 3.1.5.". Označenie "FRT" sa týka pneumatík vyvinutých špeciálne pre nosné nápravy (pneumatiky na ťažné nápravy). Toto nariadenie sa vzťahuje na všetky nové pneumatiky, ktoré sa používajú v rámci Európy: to znamená, že pneumatiky s označením FRT sú homologované len na nosné nápravy a nemôžu sa použiť na iné typy náprav. Michelin využíva značenie FRT aj na pneumatikách MICHELIN Remix. Michelin nebude niesť zodpovednosť za dôsledky škôd spôsobených počas jazdy pri porušovaní nariadení.
Sily, ktoré pôsobia proti napredovaniu
Na premiestňovanie treba energiu. Na zníženie spotreby paliva treba znížiť pôsobenie síl, ktoré zabraňujú napredovaniu vozidiel (tiaž spojená s hmotnosťou vozidla, odpor vzduchu, mechanické trenie). Valivý odpor pneumatík, často podceňovaný, je zodpovedný za tretinu spotreby paliva.
Aerodynamický odpor, tiaž a zotrvačnosť
Mechanické trenie a výkon motora
Odpor pneumatík
Koleso ako faktor bezpečnosti
Koleso je skutočným bezpečnostným prvkom vozidla, pretože:
|
|
Poraďte sa s výrobcom diskov a kolies, aby ste sa uistili, že disk a koleso majú dostatočný odpor na plánované používanie. *
* zdroj ETRTO
Značenie kolies
Koleso s chráneným ventilom
Aby sa zabránilo poškodeniu ventilu (pri vniknutí cudzieho telieska do kolesa), Michelin odporúča používať koleso s chráneným ventilom (Koleso ALV).
Ventil je umiestnený na vonkajšej strane disku.
Koleso ALVVentil je chránený. |
Klasické kolesoVentil sa môže poškodiť, ak sa medzi disk a brzdový strmeň dostane kamienok |
|
|
Obojstranné koleso
Vďaka ventilu s obojstranným výstupom je pri obojstrannom kolese možné v prípade návesov a prívesov otočiť zostavu pneumatika / koleso.
Obojstranné koleso (REV)
Koleso X-One
Osadená súprava koleso + pneumatika X-One umožňuje ďalších 130 kg záťaže navyše a znižuje spotrebu o 1,5 %
Zdvojené kolesá |
Koleso X ONE |
|
|
Zdvojené kolesá (nákres) 2 kolesá 22,5 x 9,00 pre pneumatiku 315/70 R 22,5 2 kolesá 22,5 x 7,50 pre pneumatiku 275/70 R 22,5 |
Kolesá X-One (nákres) 1 koleso 22,5 x 17,00 pre pneumatiku 495/45 R 22,5 1 koleso 22,5 x 15,00 pre pneumatiku 455/45 R 22,5 |
Osadenie kolesa
- Používajte upevňovacie prvky, ktoré stanovil výrobca (hriadele, matice...)
- Dodržiavajte uťahovacie momenty odporúčané výrobcom vozidla alebo nápravy (SR)
- Dodržiavajte poradie uťahovania podľa vyššie uvedeného nákresu
- Uťahovanie sa musí ukončiť dynamometrickým kľúčom, prípadne nástrojmi dodanými výrobcom vozidla
- Nárazový skrutkovač sa môže tiež použiť na utiahnutie, ak sa použije závitová objímka
- Je nutné skontrolovať uťahovací moment matíc po 50 km, potom zase po 100 ďalších km a potom v pravidelných intervaloch