Rady

Sprievodca pneumatikami

VÝVOJ ZNAČENIA PNEUMATÍK NA NÁKLADNÉ AUTÁ OD JÚNA 2012

Pneumatiky MICHELIN sa, súbežne s ich obnovou, značia novým spôsobom, ktorý zjednodušuje čítanie informácií o výrobku.

Toto nové značenie je rozdelené na tri zóny:

  • Značka MICHELIN: záruka pravosti výrobku.
  • Rad pneumatiky: identifikácia vášho používania.
  • Rozmery a umiestnenie pneumatiky: umiestnenie pneumatiky na vozidle.

Toto značenie zjednodušuje rozlíšenie výrobku a pochopenie jeho opotrebenia. Označenie jej umiestnenia na náprave uľahčuje manipuláciu v dielňach.

Protektorované pneumatiky sa tiež značia týmto novým spôsobom zároveň s ich obnovou.

Názvy pneumatík Michelin

V súčasnosti pneumatiky MICHELIN dostávajú názvy podľa nasledujúceho princípu:

appellation1

Tieto názvy sa menia tak, aby bolo možné identifikovať prostredie, v ktorom sa pneumatika používa: tieto názvy sa budú zobrazovať postupne s obnovovaním výrobkov ako aj v prípade výmeny pneumatiky MICHELIN XTE 2 za pneumatiku MICHELIN X® MULTI™ T:

appellation2

V niektorých prípadoch názvy niektorých výrobkov zahŕňajú aj možnosť, ktorá predstavuje dodatočnú výhodu výrobku a splní tak špecifické požiadavky dopravcu. Napríklad:

appellation3

* tento výrobok neexistuje. Informácia je uvedená len ako príklad.

MOŽNOSTI 
ENERGY™: úspora paliva 
GRIP: priľnavosť počas všetkých období
WINTER: zimné podmienky 
ICEGRIP: priľnavosť na ľade 
HD: zosilnená kostra 
HL: veľká záťaž 
Tento zoznam sa môže meniť.

Prebehnite body

  • Umiestnenie kontrolky opotrebenia
  • Piktogram zobrazujúci produktový rad
  • LOGO produktového radu
  • DOT zodpovedajúcu kódu závodu a dátumu výroby pneumatiky (týždeň + rok)
  • Regroovable: Prerezateľná pneumatika
  • Označenie rozmeru:
    Prierez pneumatiky v mm
    Séria: Pomer výšky na prierez x 100
    R: Radiálna štruktúra
    Vnútorný priemer
  • Index kapacity záťaže a rýchlostný kód
    Umiestnenie zvláštneho bodu podľa rozmeru
  • Verzia uvádzajúca umiestnenie pneumatiky
  • Tubeless: osadenie bez vzduchovej komory
  • Písmeno označujúce umiestnenie pneumatiky
  • Logo značky MICHELIN
  • Homologizačný kód pre Európu
  • Označenie M + S, kategória používania

Kódy rýchlostí

KÓDY RÝCHLOSTÍ Rýchlosť v km/h
D 65
E 70
F 80
G 90
KÓDY RÝCHLOSTÍ Rýchlosť v km/h
J 100
K 110
L 120
M 130
KÓDY RÝCHLOSTÍ Rýchlosť v km/h
N 140
P 150
Q 160
R 170

Index možného zaťaženia

INDEX Záťaž v kg
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
INDEX Záťaž v kg
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600
125 1650
126 1700
127 1750
128 1800
129 1850
130 1900
131 1950
132 2000
133 2060
134 2120
135 2180
136 2240
137 2300
138 2360
139 2430
INDEX Záťaž v kg
140 2500
141 2575
142 2650
143 2725
144 2800
145 2900
146 3000
147 3075
148 3150
149 3250
150 3350
151 3350
152 3550
153 3650
154 3750
155 3875
156 4000
157 4125
158 4250
159 4375
INDEX Záťaž v kg
160 4500
161 4625
162 4750
163 4875
164 5000
165 5150
166 5300
167 5450
168 5600
169 5800
170 6000
171 6150
172 6300
173 6500
174 6700
175 6900
176 7100
177 7300
178 7500
179 7750
 

Riziko preťaženia 

Použitie pneumatiky nad nominálnu záťaž uvedenú na pneumatike môže spôsobiť nezvratné poškodenie dezénu pneumatiky, čo môže neskôr viesť k prudkému vyfúknutiu.

Výber pneumatík pre nákladné vozidlá: dôležitá etapa

Michelin ponúka pre nákladné vozidlá veľký výber pneumatík prispôsobených rôznym typom vozidiel, trás a jázd. V súlade s legislatívou a technickými opatreniami vám Michelin pomáha pri výbere a montáži.

Upozornenia a podmienky používania

Dodržiavajte legislatívu platnú vo vašej krajine a používajte vybavenie predpísané výrobcami vozidiel: rozmery, indexy zaťaženia, kódy rýchlostí, dezén… Ak sa upraví pôvodné vybavenie, overte si legislatívu platnú v danej krajine. V niektorých krajinách musí takéto upravené vozidlo získať úradné povolenie.

Zohľadnite rôzne podmienky používania. Pri výbere správnych pneumatík majte na pamäti vlastné požiadavky (dlhé trasy, zimná jazda, extrémne podmienky…).

Nechajte si skontrolovať zánovnú alebo použitú pneumatiku odborníkom ešte pred jej osadením, aby ste si boli istí jej bezpečnosťou a dodržaním platných nariadení.

Na jednu nápravu odporúčame osadiť podobné použité pneumatiky. Niektoré predpisy stanovujú maximálny rozdiel. V jednotlivých krajinách môže byť povinné alebo vysoko odporúčané namontovať na jednu nápravu pneumatiky s rovnakým dezénom.

Nikdy nepoužívajte pneumatiku, ktorá nemá technické vlastnosti, pre ktoré bola homologovaná. Niektoré nadmerné alebo abnormálne geometrické nastavenia vozidla môžu mať vplyv na výkonnosť pneumatík pre nákladné vozidlá.

Nevhodné používanie alebo nesprávny výber pneumatiky na nákladné vozidlo môže prispieť k predčasnému opotrebeniu niektorých mechanických častí.

Výber správnych pneumatík pre nákladné vozidlo v 3 fázach

Existujú tri hlavné typy náprav na nákladných autách: vodiaca náprava, hnacia náprava a nosná náprava.

Essieux

Pre bezpečnú jazdu a zvýšenie ziskov dodržiavajte určité kritériá výberu.

Dodržiavajte 3 etapy:

Stanovte správne používanie pneumatík

Vyberte si spomedzi 6 radov pneumatík MICHELIN pre nákladné vozidlá. Každý rad zodpovedá rôznym požiadavkám a použitiam dopravcov.

Stanovte správne rozmery pneumatiky

Maximálna záťaž nápravy stanovuje výrobca vozidla v súlade s platnými nariadeniami. Možnosť namontovať na nápravu pneumatiky, ktoré znesú aj nadmernú záťaž neznamená, že sa môže prekročiť záťaž stanovená výrobcom.

Každému rozmeru pneumatiky pre nákladné autá zodpovedá koleso alebo kolesá (šírka disku): prezrite si "Standart Manuel" v ETRTO a/alebo odporúčania výrobcu.

Nikdy nemontujte pneumatiku na nehomologovaný disk: riziko poškodenia kolesa a/alebo pneumatiky, nesprávna stopa na vozovke, chybné fungovanie kostry ohrozujúce bezpečnosť, správanie, priľnavosť a životnosť pneumatiky pre nákladné vozidlo.

Výber správneho dezénu

Dodržiavajte pravidlá pre výber dezénu pneumatík vhodných na nákladné vozidlá podľa umiestnenia nápravy na vozidle.

Na vodiacu nápravu treba:

  • používať výlučne dezény "F" alebo "Z"
  • nikdy nepoužívať dezén "T" na vodiacich nápravách *

Na hnaciu nápravu treba použiť dezén "D"
Na nosnú nápravu treba použiť dezén "T"

* Michelin nebude niesť zodpovednosť za dôsledky škôd spôsobených počas jazdy pri porušovaní nariadení.

Essieux-camion

* Tieto plášte sú vyvinuté špeciálne na používanie na nosnej náprave a nie sú vyvinuté na používanie na vodiacich nápravách motorových vozidiel. Michelin nebude niesť zodpovednosť za dôsledky škôd spôsobených počas jazdy pri používaní nariadení.

Na vodiacu nápravu treba:
 Používajte výlučne dezény "F" alebo "Z". Ide o dezény vyvinuté a vyrobené tak, aby spĺňali požiadavky jazdy špecifické pre vodiace nápravy motorových vozidiel: dynamická záťaž, uhly geometrie nápravy, vysoké kilometrové výkonnosti, atď.

Na vodiacu nápravu treba:
 Používať výlučne dezény "D" alebo "Z". Dezény "D" sú vyvinuté tak, aby spĺňali požiadavky motorových náprav: prevody hnacích a brzdových krútiacich momentov, zdvojená montáž, najväčšia záťaž na nápravu jazdnej súpravy, atď. Pneumatiky s dezénom "Z" sa môžu použiť na hnaciu nápravu, avšak kompromis výkonov za účelom splnenia požiadaviek tejto nápravy bude optimálny s dezénmi "D". Pri niektorých použitiach budú optimalizované dezény "Z" na použitie na nápravách drive: napríklad mestské použitie.

Na nosnú nápravu treba:
 Používať výlučne dezény "T" alebo "Z". Tieto dezény sú vyvinuté tak, aby spĺňali podmienky špecifické pre nosné nápravy: statická a dynamická záťaž, šmyky, vysokú kilometrovú výkonnosť na stredových nápravách, atď. Pneumatiky s dezénom "T" majú indexy záťaže a rýchlosti prispôsobené ťahaným vozidlám (príves alebo náves). Pri montáži pneumatík s dezénom "Z" treba skontrolovať, či sú indexy záťaže a rýchlosti zhodné s požiadavkami nápravy. Pneumatiky s dezénom "T" od MICHELINA v Európe majú označenie "FRT" (Free Rolling Tyre), normalizované ETRTO, preto sa nikdy nesmú používať dezény "T" na vodiacich alebo hnacích nápravách.

Značenie FRT:
 Značenie FRT je uvedené v nariadení 54: "Značenie 3.1.5.". Označenie "FRT" sa týka pneumatík vyvinutých špeciálne pre nosné nápravy (pneumatiky na ťažné nápravy). Toto nariadenie sa vzťahuje na všetky nové pneumatiky, ktoré sa používajú v rámci Európy: to znamená, že pneumatiky s označením FRT sú homologované len na nosné nápravy a nemôžu sa použiť na iné typy náprav. Michelin využíva značenie FRT aj na pneumatikách MICHELIN Remix. Michelin nebude niesť zodpovednosť za dôsledky škôd spôsobených počas jazdy pri porušovaní nariadení.

LA CARCASSE PORTE

KOSTRA NESIE

BOČNICA TLMÍ

BOČNICA TLMÍ

LE TALON DE PNEU TRANSMET

PÄTA PNEUMATIKY PRENÁŠA

LES NAPPES SOMMET GUIDENT

NÁRAZNÍKY VEDÚ

GUMA ODOLNÁ VOČI OPOTREBOVANIU

GUMA ODOLNÁ VOČI OPOTREBOVANIU

Sily, ktoré pôsobia proti napredovaniu

Na premiestňovanie treba energiu. Na zníženie spotreby paliva treba znížiť pôsobenie síl, ktoré zabraňujú napredovaniu vozidiel (tiaž spojená s hmotnosťou vozidla, odpor vzduchu, mechanické trenie). Valivý odpor pneumatík, často podceňovaný, je zodpovedný za tretinu spotreby paliva.

Aerodynamický odpor, tiaž a zotrvačnosť

resistance_01

Mechanické trenie a výkon motora

resistance_02

Odpor pneumatík

resistance_03

Koleso ako faktor bezpečnosti

Koleso je skutočným bezpečnostným prvkom vozidla, pretože:

  • Zabezpečuje tesnosť s kolesom
  • Nesie záťaž
  • Umožňuje úsporu paliva
  • Prenáša výkon
  • Napomáha pri rozptyľovaní tepla
  • Umožňuje zvýšenie hmotnosti
  • Prispieva k estetickej stránke vozidla
roue2

Poraďte sa s výrobcom diskov a kolies, aby ste sa uistili, že disk a koleso majú dostatočný odpor na plánované používanie. *

* zdroj ETRTO

Značenie kolies

Innovations_Roue_a_Valve_V0R3_decoupe_01

Koleso s chráneným ventilom

Aby sa zabránilo poškodeniu ventilu (pri vniknutí cudzieho telieska do kolesa), Michelin odporúča používať koleso s chráneným ventilom (Koleso ALV).

Ventil je umiestnený na vonkajšej strane disku.

Koleso ALV

 Ventil je chránený.

Klasické koleso

 Ventil sa môže poškodiť, ak sa medzi disk a brzdový strmeň dostane kamienok

roue_alv
roue_classique_ilv

Obojstranné koleso

Vďaka ventilu s obojstranným výstupom je pri obojstrannom kolese možné v prípade návesov a prívesov otočiť zostavu pneumatika / koleso.

Obojstranné koleso (REV)

roue_reversible

Koleso X-One

Osadená súprava koleso + pneumatika X-One umožňuje ďalších 130 kg záťaže navyše a znižuje spotrebu o 1,5 %

Zdvojené kolesá

Koleso X ONE

Roues-jumelees
Roue-X-One

Zdvojené kolesá (nákres)

2 kolesá 22,5 x 9,00 pre pneumatiku 315/70 R 22,5

2 kolesá 22,5 x 7,50 pre pneumatiku 275/70 R 22,5

Kolesá X-One (nákres)

1 koleso 22,5 x 17,00 pre pneumatiku 495/45 R 22,5

1 koleso 22,5 x 15,00 pre pneumatiku 455/45 R 22,5

Osadenie kolesa

Innovations_Roue_a_Valve
  • Používajte upevňovacie prvky, ktoré stanovil výrobca (hriadele, matice...)
  • Dodržiavajte uťahovacie momenty odporúčané výrobcom vozidla alebo nápravy (SR)
  • Dodržiavajte poradie uťahovania podľa vyššie uvedeného nákresu
  • Uťahovanie sa musí ukončiť dynamometrickým kľúčom, prípadne nástrojmi dodanými výrobcom vozidla
  • Nárazový skrutkovač sa môže tiež použiť na utiahnutie, ak sa použije závitová objímka
  • Je nutné skontrolovať uťahovací moment matíc po 50 km, potom zase po 100 ďalších km a potom v pravidelných intervaloch